Pages

10.11.11

Mencari Hikmah .

Bismillah ar Rahman ar Raheem.

Segala puji bagi Allah :]


Masa yang ada kita perlu manfaatkan. Kadang-kadang, berkata-kata itu lebih mudah daripada melaksanakan, saya akan cuba! :D

***

Yeh, pengalaman membina kematangan. Camping 2 hari semalam, banyak perkara yang saya dapat.

Hendak mengelak daripada perkara yang tidak senang, membawa saya berfikir, tak ke .. ada dalam satu ayat alQuran kareem fasal-kamu membenci sesuatu padahal perkara itu baik untuk kamu. Cuba cari dalam surah alBaqarah ayat 216.

Kita merancang, Tuhan juga merancang. Tetapi, apa yang Tuhan rancang adalah yang terbaik buat kita. Dalam semua perkara, kita perlu pandai mencari pengajaran, mencari hikmah.

Pada suatu masa, saat camping. Saya duduk sebelah seorang murabbi. Saya tanya satu soalan [ehem, soalan adalah rahsia :) ] , jawapan yang diberi berkait amat dengan hidup ini yang mana kita perlu pandai mencari hikmah atas setiap perkara yang berlaku. Tarbiyah. Belajar.

Eh. rindu deras air sungai yang mengalir .

Allahu'alam.

2 comments:

  1. salam'alaykum ;)

    hey3,lamenye tk post sini :P
    sbnrnya ana pun ada trdgr,tp tk brp nk focus+mampu untuk hayati.
    pasal basah lencun :D

    jom berhikmah bersama!

    ReplyDelete
  2. 'alaykumsalam (;

    Sy akan usaha untuk sentiasa update .
    hee :P dengar ? tak perasan pun enti dgr,
    kalau tak lame dh sye tarik sekali dkt situ :D

    Insyaallah, sentiasa berhikmah!

    ReplyDelete

Dengan nama Allah, ar Rahman ar Raheem ;)