Pages

7.6.12

Kisah : Berlari hingga hujung dunia! :)

Bismillah :)

Sit with those who love God, for that enlightens the mind.




Dia bersidai di sisi koridor itu. Melihat langit dari tingkat 3 sekolah Al-Amin, Bangi. Setiap apa yang diciptakan ada hikmahnya. Kalau langit yang tergantung tidak bertali itu, pasti, menunjukkan kekuasaan sang pencipta. Hebat.

‘Nampak gayanya lamalah kita tidak jumpa bila dah mula cuti sekolah yang panjang nanti.’ Saya yang dari tadi mengelamun disedarkan oleh suara yang jelas berkata-kata itu. Qayah, kalau tak jumpa pun, kita berhubung setiap hari. Janji! 

‘Eh, Cik Ruqayah binti Abdul Rahim, dah jumpa adik-adik junior?’ Tersenyum lebar perempuan bermata manis itu. 

‘Dah. Semuanya dah selesai. Kelakarlah mereka tu, kadang-kadang saya yang banyak belajar dari mereka.’ Ha. Qayah, kamu tu yang ramah. Senior yang peramah. Malah, disegani. Buat seketika, Suasana menjadi senyap. Angin yang berbicara. Lama menyepi. Awan yang kelihatan terus bergerak. Masa turut bergerak. Perasaan sebak tiba-tiba menusuk dalam dada.. 

‘Qayah.. betul ke lepas cuti nanti kamu akan pindah? Pindah jauh..’ Soalan apa yang keluar ni. Ingat boleh tak nangis ke kalau asyik ulang-ulang soalan macam ni. Habislah Nisa, tanggung sendiri sedih tu nanti. Ha. 

‘Mungkin. Tak pasti lagi. Kadang-kadang apa yang berlaku, kita tak boleh jangka, betul tak? ‘ Betul. 

‘..dan, tak kira apa yang berlaku kita mesti teruskan hidup. Berlari hingga hujung dunia! Hidup hanya sekali.’ 

‘Heh, jawapan apa luar alam macam tu. Macam nak pindah alam je.’ Saya memandang langit.

‘Hidup ni kita tak dapat nak jangkakan. Mana tahu..’ Mata yang berair saya sembunyikan. Hanya mampu pandang dirinya. 

‘Kamu buat saya dihargai.. selalu’ 

‘Qayah.. kamu yang mengajar saya tentang erti hidup.’ Erti persahabatan.. Kamu, Pengerusi kelab bola jaring, nampak teguh berdiri. Majlis Perwakilan Pelajar, Timbalan biro kebajikan dan kesihatan, wakil sekolah untuk sukan-sukan daerah, pendebat terulung. Saya rasa kasih sayang yang kamu alirkan. Kekuatan yang kamu bawa. Ukhwah itu hebat. Sungguh.

‘Tolong..  janji pada saya dua perkara?’ Terasa bahu dipegang erat. Ah. Perasaan apa ini? 

Janji yang kamu akan jadi terus baik seperti ini. Seperti selalu..’ Matanya berair. Mutiara itu jatuh ke pipi. Saya kesat dengan ibu jari. Tiada manusia yang lalu-lalang. Bagai berada di dunia sendiri. Hanya Tuhan yang menjadi saksi. 

‘..dan, janji sentiasa doakan saya..’ Tubuh saya ditarik. Indahnya. Wahai Tuhan, utuhkan persahabatan kami.. Lalu, dibisikkan suara saya padanya. 

‘Janji..’

Dan masa terus berlalu..

Sit with those who love God, for that enlightens the mind. -Umar al-Khattab


***

Saya sedang struggle meneruskan penulisan. Macam dah jadi hobi pula tiba-tiba rajin buat mendalah ni. Kalau boleh sampaikan dengan cara ini.. inshaallah~ saya teruskan :)

Baru mula. Oleh itu, ada yang saya ambil dari apa yang pernah dibaca dan pastinya, saya akan ubah.

Tapi keratan yang saya ambil dari microsoft word  ini bukan permulaan. Cuma tahap pertengahan. Tak sampai lagi klimaks. dan ini juga bukan tahap permulaan. Banyak lagi sebelum keratan atas itu. Saya akan pertimbangkan sama ada untuk berkongsi atau tidak.. :) Saja letak yang sedikit daripada yang ada di sini. Berkongsi.

Berlari hingga hujung dunia.

Selagi ada kudrat, buat apa yang mampu, banyak-banyak.. iye tak ? :)

Sit with those who love God, for that enlightens the mind.

wallahu'alam.


No comments:

Post a Comment

Dengan nama Allah, ar Rahman ar Raheem ;)